شهر دنیزلی در ترکیه

شهر دنیزلی پایتخت استان دنیزلی است و در ده های اخیر به دلیل تولید و صادرات پارچه، رشد اقتصادی زیادی داشته است. این شهر با داشتن چشمه آب گرم پاموکاله و آب گرم قرمز رنگ در ۵ کیلومتری شمال پاموکاله، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. 

دنیزلی شهری صنعتی است که در سمت جنوب غربی ترکیه، در انتهای شرقی دره آبرفتی قرار دارد، دره ای که در آن ارتفاع دشت به حدود ۳۵۰ متر می رسد . دنیزلی در ناحیه اژه ای کشور واقع شده است و بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۳، حدود ۵۷۷ هزار نفر جمعیت دارد که در مقایسه با سال ۲۰۰۷ حدود دویست هزار نفر بر جمعیت آن اضافه شده است. اخیرا استان دنیزلی به دلیل انواع مختلف آب گرمی که در شهر سرای کوی آن قرار دارد به جاذبه گردشگری مهمی در بین مردم ترکیه تبدیل شده است.

بلیط دنیزلی

آب و هوای دنیزلی

دنیزلی در ناحیه اژه کشور ترکیه قرار دارد و به همین دلیل آب و هوا در نقاط مختلف آن به صورت یکنواخت نیست. شهرهایی از این استان که از سواحل دورتر هستند آب و هوایی خنک تر دارند و نسبت به بخش غربی استان در ارتفاع بالاتری قرار گرفته اند، به همین دلیل در شهرهای مختلف این استان آب و هواهای مختلفی وجود دارد. کوه ها  عمود بر دریا هستند که این باعث می شود بادهایی که از سمت دریای اژه می آید این استان را در معرض باد قرار دهد. به طور کلی، آب و هوای این شهر در تابستان گرم و در زمستان گاهگاهی خیلی سرد می شود به طوری که بر روی کوه هایی که اطراف شهر قرار دارند برف می نشیند. در بعضی از سال ها در مناطق شهری هم ریزش برف اتفاق می افتد، این شهر، بهار و تابستانی بارانی، گرم و ملایم دارد.

جاذبه های دنیزلی

پاموک کاله

پاموک کاله به معنی قلعه پنبه ای است که در جنوب غربی ترکیه در استان دنیزلی قرار گرفته است. این محل ۱۷ چشمه آب گرم دارد و سنگ آهک های متخلل در آن باعث شده که همه جای این منطقه به دلیل ته نشین شدن املاح موجود در آب، ظاهری به شکل پنبه پیدا کند. برخی بر این باور هستند که آب روان این چشمه ها برای درمان بیماری های مختلف مفید می باشد.

شهر باستانی هیراپولیس

هیراپولیس شهری باستانی است که بر روی چشمه های آب گرم جنوب غربی آناتولی قرار دارد. خرابه های این شهر باستانی در نزدیکی پاموکاله واقع شده و شامل موزه های باستان شناسی ای است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. مردم از قرن دوم قبل از میلاد در چشمه های آب گرم این محل شنا می کردند. قبرستان بزرگ این شهر پر از سنگ قبرهای حجاری شده است که بر روی آن کنده کاری های زیبایی قرار دارد. این  شهر باستانی ساختمان تئاتر با ظرفیت ده هزار نفردارد که از نمونه برجسته معماری باستانی است. گردشگران زیادی برای بازدید از موزه ها، قبرستان و آثار تاریخی این شهر به این محل می آیند.

هوناز

کوه هوناز که در شهر هوناز استان دنیزلی قرار دارد در تابستان ها به محلی محبوب و شلوغ برای گردش و پیکنیک تبدیل می شود.


آردینی اوخو
یکشنبه 22 دی 1398
بؤلوملر :