آخرین وضعیت پروازهای خارجی

شاید در این چند روز با این سؤال در بین دوستان و آشنایان برخورد کرده‌ایم اگر برای نوروز ایرلاین های خارجی پرواز خود را به ایران متوقف کنند یا در روزهای آتی پرواز خود را از سر بگیرند در حالی که همچنان ایرلاین ایران ایر همچنان به پروازهای خود در مسیرهای اروپایی ادامه می دهد و کنسولگری ها همچنان به صدور ویزا و پذیرش مسافر مشغول هستند، در صورت کنسلی مسافر چه اتفاقی برای استرداد هزینه‌های ثبت نام شده مانند بلیط هواپیما ، هتل .. پیش خواهد آمد؟

  • آیا ایرلاین بلافاصله مبلغ بلیط را استرداد می‌نماید؟
  • آیا آژانس مسافرتی کلیه مبالغ تور را بلافاصله به ما برمی‌گرداند؟
  • آیا آژانس مسافرتی هزینه‌ای بابت جریمه کنسلی تور از ما کسر می‌کند؟
  • تکلیف هزینه های غیرقابل استرداد مانند هتل های گارانتی شده اروپایی، ترجمه مدارک، ورودی سفارت، پروازهای داخل اروپا، چارتر اتوبوس و بلیط قطار مسیرهای اروپایی و… را آژانس هواپیمایی به تنهایی باید متحمل کلیه جرایم گردد؟
  • مسافرانی که اقدام به رزرو تورهای خارجی مانند تور اروپا یا آسیا نموده اند چه کار باید بکنند؟
  • اگر به محض ورود به کشوری بدون داشتن علائم آنفولانزا قرنطینه شدیم شرایط تور به چه شکلی خواهد شد؟

این‌ها یکی از تعداد اندک سؤال‌هایی است که ممکن است برای هر مسافری پیش بیاید.

در این مقاله می‌خواهم جواب سؤالات فوق را به صورت کوتاه تا امروز بررسی نمایم.

طی بخشنامه ای که سازمان میراث فرهنگی کشور مورخ ۰۶/۱۲/۹۸ اعلام کرد (باتوجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری و کنترل تأسیسات گردشگری) همچنین ماده ۱۳ حقوق شهروندی – مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خارجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی از اول اسفند ماه، چنانچه مسافری درخواست انصراف از سفر نماید، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی و ایرلاین ها بایستی کل مبلغ دریافتی را به مسافر بازگردانند، بدون هیچ جریمه‌ای!!!

تاکنون مسئله واضح است و کلیه ایرلاین های داخلی و مراکز اقامتی بایستی از قانون تبعیت کنند و برای گذر کشور از این شرایط همکاری نمایند.

اما مسئله اساسی در مورد هتل‌ها، کارگزارها و ایرلاین های خارجی وجود دارد که در بخشنامه فوق‌الذکر به این صورت اشاره شده است:

(مدیران تأسیسات گردشگری ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای هرگونه کنسلی احتمالی و باز پس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج کشور مدنظر قرار دهند.)

در این بخش از بخشنامه انگار مسئولین به مسائل فنی اصلاً توجه نداشته‌اند چراکه اشاره شده به اینکه در قراردادهای خود به مورد کرونا اشاره کنند!

می‌خواهم این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار دهم و استدلال کنم که مسئله ورود ویروس کرونا شش روز است که اعلام رسمی شده است.

وضعیت آژانس‌های گردشگری با توجه به شیوع کرونا و بخشنامه سازمان میراث فرهنگی

آژانس‌ها و دیگر مؤسسات گردشگری از سه تا شش ماه قبل اقدام به اخذ قرارداد با کارگزارها می‌کنند و برخی دیگر خودشان به طور مستقیم جهت رزرو پرواز، هتل و خدمات زمینی برای مقاصد خارجی اقدام می‌کنند و حال آنکه ثمره زحماتشان را باید پس از شش ماه رکود و سکته در صنعت گردشگری در بازه عید برداشت نمایند تا بتوانند از پس هزینه‌های گزاف برآیند، در غیر این صورت قدم به نابودی کامل این صنعت و فعالان آن برداشته ایم.

در این زمان مسافر به آژانس مراجعه می‌نماید و درخواست کنسلی تور را برای نوروز دارد و اینجاست که کامل و کارشناسانه نبودن بخشنامه فوق پررنگ‌تر می‌شود، چراکه مسافر انتظار دارد آژانس در اسرع وقت اقدام به استرداد کل مبلغ بدون کوچک‌ترین جریمه کنسلی کند.

در مورد تورهای آسیایی آیا غیر از این است که آژانس درصد زیادی از مبالغ را به کارگزار، هتل و ایرلاین پرداخت کرده است، آیا منطقی است که قراردادهایی که شش ماه قبل منعقد شده‌اند به محض درخواست کنسلی از طرف آژانس استرداد کنند؟

در صورت مثبت بودن چگونه وجوه را استرداد نمایند (با وجود تحریم‌ها)؟

آیا هیچ هزینه‌ای از قبل صدور ویزا برای مسافر انجام نپذیرفته است؟

یک مثال دیگر:

https://www.facebook.com/anilparvaz.tehran/posts/510402189888661 

مسافر اقدام به کنسلی یک تور خارجی مثلاً تور بلغارستان یا تور فرانسه نموده، در شرایطی که ویزا صادر شده، ترجمه مدارک صورت پذیرفته، هتل پرداخت شده و سایر خدمات از جمله پرواز مستقیم ایران ایر هم کاملاً پابرجاست و هم‌اکنون نیز مسافران ایرانی به مقاصد پاریس، وین، آمستردام، کلن، فرانکفورت، هامبورگ و میلان بدون هیچ مشکلی در مبادی ورودی و فرودگاه‌ها اعزام می‌شوند و بحث این است آیا یک گردشگر سالم ایرانی با وجود داشتن ویزای معتبر، آژانس هواپیمایی معتبر، ایرلاین وطنی معتبر و پذیرش بدون مشکل کشور مقصد در یک شرایط سالم و سلامت اقدام به کنسلی نماید، در حالی که منبعی برای آن وجود ندارد و کلیه جرائم مربوط توسط آژانس زحمتکش متحمل گردد.

آیا این حق توراپراتورهای بزرگ ایران است؟

دگربار تکرار می‌نمایم کاملاً غیرکارشناسانه اقدام به نابودی کامل و ضربه فنی به پیکره گردشگری وارد نموده‌ایم.

آیا دفاتر خدمات گردشگری می‌توانند چنین هزینه‌هایی را از قبیل کارمزد صدور ویزای شینگن و ترجمه مدارک که استرداد نمی‌گردند و دیگر هزینه‌ها از جمله خدمات زمینی و هتل را به مسافر استرداد نمایند؟

در مورد پروازها هم کاملاً مطلع هستید که ایرلاین های خارجی کمترین همکاری را دارند و سازمان می‌تواند از حقوق آژانس و مسافر دفاع نماید و اهرم فشاری بر ایرلاین ها به جای صدور عجولانه چنین بخشنامه‌ای بهتر نبود عواقب آن را بررسی نمایید. در این شرایط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مواجه خواهد بود با سیل عظیم شکایات بین مسافران و آژانس‌ها که غیرقابل حل است.

اگر کارگزارها حاضر به استرداد مبالغ نشوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر فقط بخشی از هزینه‌ها استرداد شود چی؟

اگر زمان استرداد طول بکشد چی؟

اگر ایرلاین ها پروازهایشان برای نوروز دایر باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ (بعضی ایرلاین ها اعلام کرده‌اند که از تاریخ ۱۳ مارس احتمال دارد پروازها را مجدداً به جریان بی اندازند)

پنجشنبه 22 اسفند 1398
بؤلوملر :