لاتاری چیست

لاتاری گرین کارت آمریکا که به اختصار لاتاری شناخته میشود برنامه ایست برای حفظ تنوع نژادی در ایالات متحده آمریکا. در برنامه قرعه کشی ویزای تنوع نژادی آمریکا، هرساله 55000 ویزا به صورت تصادفی از طریق قرعه کشی بین متقاضیان مهاجرت به آمریکا توزیع میشود. این قرعه کشی در سال 1990 در قانون ملیت و مهاجرت آمریکا درج شد و پس از آن هرساله سهمیه 55000 ویزای مهاجرتی را به خود اختصاص داد. البته 5000 ویزا از این 55000 ویزای مهاجرتی لاتاری جهت مصارف دیگر رزرو میشود و 50000 هزار ویزای باقی مانده به نسبتی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد بین کشورها تقسیم میشود.

نحوه تقسیم بندی ویزای لاتاری بین کشور ها


اگر بپرسید که به چه نسبت ویزای لاتاری بین متقاضیان و کشور ها تقسیم میشود باید بگوییم هر کشور حداکثر 7% از کل سهمیه را میتواند دریافت کند و البته عموما هیچ کشوری به این حد نصاب نمیرسد. ایران یکی از کشور هایی است که تقریبا بیش از 6% از این ویزا را دریافت میکند یعنی بیش از 3000 ویزای لاتاری در سال برای ایرانیان صادر میشود. البته بعد از ریاست جمهوری ترامپ این عدد کاهش داشته اما هنوز برترین روش مهاجرتی به حساب می آید.

مقایسه لاتاری با سایر روش های مهاجرتی


لاتاری گرین کارت آمریکا برترین و ارزان ترین و سریعتری روش مهاجرتی در تمام دنیا است. مدت زمان کلی پروسه از شروع ثبت تقاضا تا دریافت گرین کارت کمتر از دو سال است. هزینه های اداری  لاتاری تا رسیدن به گرین کارت کمتر از 600 دلار برای هر نفر است. جزو معدود روش های دریافت اقامت است که از ابتدا به دریافت کارت اقامت دائم ختم میشود. فرد برنده میتواند فرزندان زیر 21 سال و همسرش را نیز با ویزای مهاجرتی و دریافت گرین کارت به خاک آمریکا برساند. شما در هیچ روش مهاجرتی برای هیچ کشوری شرایطی چنین آسان نمیتوانید بیابید. مثلا در کانادا برای دریافت PR یا اقامت دائم میتوانید یک کسب و کار 400 هزار دلاری را بخرید و ویزای کار بگیرید، پس از آن اگر بعد از دو سال این کسب و کار موفق بود تبدیل به PR یا مقیم دائم خواهید شد. اما در لاتاری گرین کارت، برنده لاتاری از ابتدای ورودش یک مقیم قانونی ایالات متحده میباشد.

شرط شرکت در لاتاری ( الزامات ثبت نام لاتاری )

برای شرکت در لاتاری گرین کارت کافیست حداقل شرایط زیر را احراز کنید.

  • متولد یکی از کشور های مجاز برای ثبت نام باشید. برخی کشور ها به دلیل مهاجرت بالایی که قبلا به ایالات متحده داشته اند مانند چین و بریتانیا، مجاز برای شرکت در این برنامه نیستند. البته همیشه استثناهایی هست مثلا اگر متولد چین هستید اما پدر یا مادرتان متولد یکی از کشور های مجاز باشند میتوانید از سهمیه ایشان استفاده کنید.

  • حداقل تحصیلات دیپلم آکادمیک دبیرستان داشته باشید. دیپلم دبیرستان در آمریکا 12 ساله است و با دیپلم های نظام جدید 11 ساله ایران منافات دارد. در واقع در ایران پیش دانشگاهی معادل دیپلم دبیرستان در آمریکا است. لازم به ذکر است که تحصیلات فنی حرفه ای، مورد قبول نیست مگر اینکه به واسطه حضور در دانشگاه و تحصیلات آکادمیک بتوانید حداقل شرایط را احراز کنید.
  • شرط جایگزین تحصیل : در صورتی که مدرک زیر دیپلم دارید، میتوانید در این برنامه شرکت کنید. اما باید دو سال سابقه کار در پنج سال گذشته را نشان دهید از مشاغل خاصی که در سایت اداره کار ایالات متحده امتیاز خاصی را احراز میکنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاتاری

در هنگام ثبت نام لاتاری شما به پاسپورت متقاضی نیاز دارید، ارائه مدارک مربوط به بعد از برنده شدن در لاتاری است که باید در حضور افسر کنسولی سفارت قبل از سوگند یاد کردن مدارکتان را ارائه کنید.

افزایش شانس در لاتاری

هر شخصی حق یک ثبت نام در این قرعه کشی را برای هر سال دارد. تنها راه افزایش شانس ثبت نام مجدد است اما در صورت ثبت نام مجدد یک شخص، شانس کاملا از بین میرود. پس توصیه میکنیم به هیچ وجه بیش از یک ثبت نام در هر سال انجام ندهید. یعنی هیچ راهی برای افزایش شانس وجود ندارد. البته متاهلین به دلیل اینکه هر شخص یک ثبت نام لاتاری میکنند و با ثبت نام لاتاری، یک شانس برای کل خانواده ساخته میشود، شانس دوبرابر دارند.

چهارشنبه 2 بهمن 1398
بؤلوملر :